Inloggen Social Schools

Groep 7-8

Hallo allemaal! Wij zijn groep 7-8. Een groep met 22 kinderen. Samen met juf Suzan en meester Tom gaan we er een ontzettend gaaf jaar van maken! Benieuwd wat wij allemaal doen en leren? Neem dan geregeld een kijkje op deze pagina.


Prins Bram en prinses Lizz van basisschool EigenWijs 
Woensdag 12 februari zijn prins Bram (Pluk) en prinses Lizz (Arts) als nieuwe prinsenpaar van BS EigenWijs uitgekomen! Zij gaan deze Carnaval voorop tijdens het EigenWiesnezen bal! Dat doen zij met hun leus:

  • Mit enne prins van Pluk, kan de Carnaval nie mer stuk (Bram)
  • Carnaval viere op dizze moje schol, vier ik het liefst mit ollie allemaol (Lizz)

Alaaf!


Ik hou van jou
In de komende periode gaan we ons bij Lezen verdiepen in het thema Ik hou van jou. In dit thema verkennen we allerlei soorten liefde. Zo lezen we het bijzondere waargebeurde verhaal van hond Hachi, die wel erg veel van zijn baasje hield. We maken een liefdesplaylist voor iemand of iets waarvan we houden door allerlei songteksten te lezen. De kinderen ontdekken wat zij zelf fijn vinden in de liefde door fragmenten uit boeken van Carry Slee te lezen. We onderzoeken clues in liefdesenveloppen en ontdekken zo welke soorten liefde we allemaal kunnen verkennen. In de documentaire Tien ontmoeten we Jolijn, die zich als enige van het gezin haar overleden vader niet kan herinneren. Daarom helpen we haar met het maken van een herinneringenboekje, en maken er ook een over iemand die wij nooit willen vergeten. Ook krijgen we tips over zelfliefde, want de belangrijkste liefde in ons leven zijn wij zelf.


Leesclubboek: Gips
Dit boek gaat over Fitz. Ze is woedend. Haar ouders zijn net uit elkaar en het liefst zou ze helemaal niet bestaan. Maar dan raakt haar zusje gewond. In het ziekenhuis ontmoet Fitz een geheimzinnige jongen van vijftien en voordat ze het weet verzint ze een romantisch plan voor een verpleegster, steelt ze gips en wordt ze per ongeluk zelf verliefd. Want je kunt voor altijd in de wachtkamer blijven zitten, maar je kunt ook dapper zijn. In de Leesclub plakken de kinderen briefjes in het boek bij ontdekkingen over de drie hoofdpersonages en ontrafelen zo hun geheimen.


Nog meer lezen!
Voor de leesontwikkeling van kinderen is het goed om veel te lezen. In de klas lezen we daarom ook een boek voor: Eilanddagen van Gideon Samson. In dit boek lezen ze het verhaal van de 12-jarige Jakob. Tijdens de zomervakantie gaat hij naar zijn vader in Griekenland. Daar ontmoet hij Michális en Puck. Er ontstaat een bijzondere vriendschap en liefdesrelatie tussen de drie tieners. In het leesdossier maken de kinderen activiteiten rondom het boek, die in het teken staan van Eilanddagen – de film. Want hoe doe je dat nou, zo’n boek verfilmen?

 


Blink Wereld - Op leven en dood
Met Blink Wereld zijn wij begonnen met het thema Op leven en dood. In dit thema ontdekken we van alles rond het thema leven en dood. Zo kijken we naar de kringloop van het leven en onderzoeken we wanneer iets eigenlijk leeft. Ook lossen we een ‘moord’ op waarin we al onze kennis over planten, dieren en mensen gebruiken.

In de vier onderzoekslessen
• Ontdekken we de betekenis van leven, levenloos en dood.
• Ontdekken we dat je aan de hand van een voedselweb kunt zien hoe voedselketens samenhangen. Als een plant of dier uitsterft, heeft dat gevolgen voor andere planten en dieren.
• Vergelijken we de geboorte uit een ei met de geboorte van een mens.
• Leren we dat je levende organismen kunt indelen op basis van cel kenmerken.

In ons eigen onderzoek
• Doen we zelfstandig onderzoek naar een zelfgekozen onderwerp rond leven en dood. We beschrijven de resultaten in een stukje voor een gezamenlijk tijdschrift.


Egg Challenge groep 7-8 
Opdracht: maak een constructie voor een rauw ei, zodat deze heel blijft wanneer je hem van minimaal 2,5 meter hoogte laat vallen. 
Bij meerdere eieren die heel zijn, wordt er gekeken naar welke constructie het minst weegt. 


Mediamasters
Binnenkort neemt groep 7-8 deel aan de serious game MediaMasters.
Je wordt wakker en je doet je ogen open. Je bent in een oude treincoupé, samen met zes mensen die je niet kent. Hoe kom je hieruit? Het lijkt een nare droom, maar dit is het verhaal van MediaMasters 2024. Een serious game over mediawijsheid voor de hoogste groepen van de basisschool. 


Machtige Media
Met Blink Wereld zijn wij begonnen met het thema Machtige media. Communicatie verloopt tegenwoordig heel anders dan vroeger. Welke invloed heeft internet daarop? En hoe zorg je dat je privacy tegenwoordig gewaarborgd blijft? In dit thema gaan de kinderen op onderzoek naar nieuwe manieren van communicatie.

In de vier onderzoekslessen:
• Ontdekken de kinderen hoe de massamedia na de Tweede Wereldoorlog opkwamen en onderzoeken ze welke invloed dat toen op mensen had.
• Luisteren de kinderen naar liedjes uit de jaren ’60, ’70 en ’80. Popmuziek vertelt ons iets over de manier waarop mensen nadenken over bepaalde onderwerpen.
• Ontdekken de kinderen welke invloed soaps hebben op de kijkers, zowel in ZuidAmerika als in Nederland.
• Ontdekken ze hoe je via internet het leven van anderen kunt beïnvloeden.

In het eigen onderzoek:
• Kiezen de kinderen een actueel onderwerp uit de media. Ze onderzoeken de impact daarvan op de kijkers. De resultaten presenteren ze in een klassenjournaal; het eindproduct van dit thema. 


Zoek de valse
Op maandagochtend bespreken we met de klas het weekend. 
Dit doen we regelmatig met behulp van een coöperatieve werkvorm. 
Op de foto's zijn de kinderen op zoek naar de valse. 
Een werkvorm waarbij de kinderen 3 waarheden over het weekend opschrijven en 1 leugen. Klasgenoten mogen raden welke de valse is, ofwel de leugen. 
 


Kinderpostzegels
Van 25 september t/m 2 oktober gaan onze leerlingen van groep 7-8 op pad voor de Kinderpostzegelactie.

Thema van de actie: Ieder kind verdient superkracht
De opbrengst van de kinderpostzegelactie is dit jaar bestemd voor kinderen die het moeilijk hebben door problemen thuis. Het zijn bijvoorbeeld kinderen die opgroeien in armoede (230.000 kinderen in Nederland), die een ouder hebben met een verslaving of psychische problemen (1 op de 4 kinderen) of die jeugdhulp krijgen (1 op de 8 kinderen).
Deze kinderen hebben vaak geen veilige plek, krijgen geen steun in hun omgeving of missen de sociaal-emotionele vaardigheden om met hun situatie om te gaan. In hun leven ontbreekt een goede basis om veerkrachtig te zijn. Terwijl geen kind zonder kan – op school, thuis, overal!
Want veerkracht is als een superkracht in je hoofd en je hart. Het helpt je om met problemen en moeilijke situaties om te gaan. Het maakt je sterker en laat je groeien.
Met de kinderpostzegelactie helpen we deze kinderen. Ze krijgen bijvoorbeeld sport, spel of schoolspullen, een maatje of en veilige plek dankzij de projecten van Kinderpostzegels. Zodat ook zij weer kunnen meedoen.We komen dit jaar in actie voor kinderen die thuis zulke grote problemen hebben, dat ze vastlopen op school. Ze komen niet aan leren toe en kunnen zich niet optimaal ontwikkelen. U koopt toch ook?!


Familiedrama's
In de komende periode gaan we ons bij Blink Lezen verdiepen in het thema Familiedrama’s. In dit thema lezen we bijzondere brieven die mensen hebben geschreven naar hun geliefden en denken we na over het verhaal dat daarachter zit. We maken kennis met de Kennedy’s en onderzoeken de vele familiedrama’s die hen zijn overkomen. We lezen hoe een moeder reageert als haar zoon over zijn problemen vertelt en bedenken daarbij wat een andere reactie voor effect zou kunnen hebben gehad. We lezen het tragische verhaal van de tsarenfamilie Romanov en ontdekken dat je mening kan veranderen door een verhaal met verschillende ogen te lezen. Bij de filmles kijken we naar Koningsdag en bedenken we hoe we aandacht kunnen vragen op een open podium voor iets dat wij belangrijk vinden.


Fantastische families
Met Blink Wereld zijn wij begonnen met het thema Fantastische families. In dit thema onderzoeken we verschillende familieverhalen. In de intro wordt het verhaal van Franz Ferdinand en zijn familie ontrafeld. Zijn moord in 1914 vormde de aanleiding tot de Eerste Wereldoorlog. In het eigen onderzoek bedenken we welke familie uit de (wereld)geschiedenis we willen onderzoeken.

In de vier onderzoekslessen
• Leven we ons in, in het verhaal van een soldaat tijdens de Eerste Wereldoorlog.
• Kijken we naar het verhaal van Willem II en zijn zoon Willem III. Zij kregen een conflict. Wat waren daarvan de gevolgen?
• Kijken we naar de nozems in de jaren ’50. Waarom wilden deze jongeren anders leven dan hun ouders?
• Ontdekken we hoe het in het begin van de twintigste eeuw was om in twee culturen te leven en wegen ze de voor- en nadelen af van verschillende manieren om op discriminatie te reageren.

In het eigen onderzoek
• Kiezen we een familieverhaal van vroeger of nu. Van die familie maken we een beeldend verhaal.